Mat for sensitive maver - lavFODmap

September 8, 2016

Irritabel tarm - IBS

I Bailine blir vi kurset flere ganger i året. I høst har vi lært litt om irritabel tarm, eller Irritable bowel syndrome (IBS). Her får du et kort resyme om hva vi gikk gjennom.

Mat-tabellene som du finner lenger ned på siden er utarbeidet ved Haukeland Sykehus. Vår foredragsholder, Cecilie Hauge Ågotnes som selv lider av disse plagene, har også en blogg som du kan gå inn på: www.lavfodmap.no. Videre finnes det apper fra Monash University som du også kan ha stor glede av.

Det er viktig at du sjekker med legen at du ikke har en annen diagnose før du går i gang med dette.

IBS er en tilstand som kan medføre ulike plager i mage og tarm. Typiske symptomer er

Symptomene kan komme og gå i perioder. Stress og bekymring eller mat og drikke kan utløse eller forverre plagene. Irritabel tarm kan være plagsom, men er ikke farlig. Årsakene er ikke kjent, men tilstanden er svært utbredt. 15-20% av befolkningen opplever slike plager.

Australske forskere (Peter Gibson og Sue Shepherd) har utviklet en kost, FODmap-redusert kost, som har vist seg å redusere plagene hos mange som sliter med irritabel tarm.

FODmap er en forkortelse for fermenterbare oligo-, di-, og monosakkarider og (and) polyoler. Dette er karbohydrater som tynntarmen kan ha vanskeligheter med å bryte ned og absorbere. Når de ufordøyde karbohydratene kommer til tykktarmen vil de trekke til seg væske og forårsake gjæring. Dette kan gi problemer med gassdannelse, magesmerter, oppblåsthet, diare og/eller forstoppelse.

Vil du teste ut denne dietten anbefales at du unngår matvarer med høyt FODmap innhold (rød kolonne) i 4-8 uker. Bruk helst matvarer i grønn kolonne, og fra oransje kolonne kun i moderate mengder.

Merker du ingen forskjell innen disse ukene, er det ingen hensikt å fortsette.

Blir du bra, bør du systematisk reinntrodusere de matvarene du har fjernet fra kosten. På denne måten får du et skreddersydd kosthold for deg. Det er ingen hensikt å gjøre det mer begrenset enn det behøver å være!

Her har du tabellene:

Send oss gjerne en melding om du har spørsmål om noe av dette, du kan bruke Facebook, e-mail eller ringe oss. 

Er du kunde hos oss, har vært eller ønsker å bli, så har vi Kokeboken til Cecilie - vi kjøpte den med oss fra kurset - så du kan ta en kikk i den og bli inspirert mens du ligger behagelig og får en god treningsøkt.

LYKKE TIL! Håper dette kan bli en ny start for deg og gjøre hverdagen din litt greiere.